Een goed boek (en zijn uitgeverij) krijg je niet klein

Een goed boek (en zijn uitgeverij) krijg je niet klein

09/09/2020

Na 34 weken in het coronajaar 2020 tekent het boekenvak in Vlaanderen en Nederland een mooie stijging op van respectievelijk 4 en 5%.

Sommige genres hebben het uiteraard heel moeilijk, zoals de internationale reisgidsen om maar één categorie te noemen, maar andere genres zoals de kinderboeken of ontspannende fictie tonen dan weer een mooie stijging.

 

 

 
111 jaar Uitgeverij Lannoo

Het boekenvak – de auteurs, de boekhandels én de uitgeverijen – hebben dan ook niet stilgezeten. Ook wij van Uitgeverij Lannoo, die op woensdag 9 september onze 111de verjaardag vieren, gingen aan de slag. Alleen al via onze socialemediakanalen bereikten we tijdens de lockdown meer dan 3 miljoen lezers met fel gesmaakte acties, zoals bv. een gratis downloadbaar kookboek met recepten uit verschillende van onze titels. Als grootste boekenuitgever van België en tweede grootste uitgeversgroep in de Lage Landen wilden wij onze verantwoordelijkheid meer dan ooit opnemen.

Lezers de boeken geven die ze altijd al zochten

Maandenlang maakten we plannen voor een groots verjaardagsfeest met al onze auteurs, klanten, partners en vrienden. En toen kwam dus het coronavirus, dat het hele project in rook leek te doen opgaan. Maar wij haken niet zomaar af! We overleefden tenslotte al twee wereldoorlogen, olie- en andere crisissen. Heel bewust willen we de 111de verjaardag van Uitgeverij Lannoo vieren, want nooit verloren wij ons geloof in het boek. Steeds hebben wij geprobeerd om lezers de boeken en beleving te geven die ze altijd al zochten. Zoals bv. met de kinderboekenserie De Waanzinnige boomhut die jongeren weer echt leesplezier laat ontdekken en waarvan al meer dan 1 miljoen exemplaren de deur uit gingen.

 

 
Een nieuwe branding, een vernieuwd geluid

We willen dit momentum ook aangrijpen om onszelf opnieuw te definiëren. Zo lanceren we op 9 september ons nieuwe logo om nog beter vorm te geven aan onze persoonlijkheid: nuchter én gepassioneerd, geworteld én wendbaar, veeleisend én betrokken.

De verwijzing naar het vorige beeldmerk en de Lannoo-boot blijven aanwezig in het nieuwe logo. De L van Lannoo verbeeldt tegelijkertijd een persoon die een boek leest, waarmee we onze betrokkenheid met lezer en auteur willen benadrukken. En de bovenste vorm fungeert ook als plaatsaanwijzer, want Lannoo wil je graag gidsen door het boekenlandschap.

Maar niet alleen ons logo, ook ons verhaal, waarom wij doen wat we doen, hoe we het verschil kunnen maken, werd nauwgezet neergepend.

Een unieke manier van werken

Lannoo Uitgeverij is een warm uitgeefhuis met vele kamers en een unieke manier van werken. We koppelen de slagkracht van een groot en gezond familiebedrijf aan de persoonlijke aanpak van kleinschalige boekenateliers en teams die dicht bij onze auteurs, partners en lezers staan. Deze combinatie – een stevige onderbouw en dynamische bovenbouw – geeft vuurwerk. Zo bouwde een van onze lifestyleteams rond haar boekengamma voor jonge mama’s bv. ook de meest bezochte digitale community uit voor deze doelgroep: Mama Baas, met meer dan 500.000 unieke bezoekers per maand.

Nuchter maar gepassioneerd

Uitgeven doen we nuchter maar gepassioneerd, standvastig maar wendbaar, veeleisend maar respectvol, nauw betrokken bij al wat leeft en beweegt in de wereld rondom ons. Alleen zo kun je de meest relevante kennis en mooiste verhalen van getalenteerde auteurs, over een brede waaier aan onderwerpen, bij een groot publiek brengen – in de best mogelijke kwaliteit. Zopas verscheen bv. het aangrijpende verhaal van Qadir Nadery: De knikkers van Qadir. Het verhaal van een Afghaanse vader op de vlucht die uiteindelijk terechtkomt in België. Zoals Wim Opbrouck schrijft: ‘Dit verhaal moet gehoord worden en door iedereen gelezen!’

Een standvastig familiebedrijf

Samen met een groep gedreven vakmensen, runt de familie Lannoo nu al 111 jaar de uitgeverij op deze manier. Met liefde voor boeken, gezond verstand en internationale ambitie. Geworteld in vrij en verstandig ondernemerschap, met bijzondere kwaliteit als rode draad. CEO Matthias Lannoo staat bijna 30 jaar aan het roer als vertegenwoordiger van de vierde generatie en de intrede van de vijfde generatie wordt op een professionele manier voorbereid.

Boeken de lezers geven die ze verdienen

Met deze visie op uitgeven willen we mensen verrassen met boeken die bijblijven. Hen verbinden met elkaar, met onderwerpen die leven en woorden die ertoe doen. Lezers raken en inspireren om te groeien, zowel persoonlijk als professioneel, emotioneel als intellectueel. Boekplezier aanwakkeren, op papier of digitaal. We doen dat met verschillende imprints (Lannoo, LannooCampus, Academia Press, Racine, Meulenhoff Boekerij, Van Goor, Van Holkema & Warendorf, Spectrum en Terra) en op verschillende markten: België, Nederland én internationaal. Om onze boeken en auteurs de lezers te geven die ze verdienen!

 

 

 

Wil je meer info over Lannoo Uitgeverij?

Wil je een interview of meer informatie over de geschiedenis en de toekomst van Uitgeverij Lannoo? Neem gerust contact op met de persdienst van Uitgeverij Lannoo via laurence.deschout@lannoo.be of via 051/42 42 98.

Download hier de tekstversie van dit persbericht.