Opruimtips van Tina Favache - knutselmateriaal

Opruimtips van Tina Favache - knutselmateriaal

07/02/2024

Geen idee hoe je knutselmateriaal optimaal bewaart en wat je moet doen met al die prachtige tekeningen en knutselwerkjes van jouw kinderen? Opruimcoach Tina Favache geeft haalbare tips om dit voor eens en altijd aan te pakken!

Knutselmateriaal

Knutselmateriaal is bij veel gezinnen een heikel punt. Iedereen wil allerlei soorten materiaal in huis hebben om hun kinderen zo creatief mogelijk te laten knutselen. Maar het neemt overal te veel plaats in waardoor we gefrustreerd raken. Om te starten is het dus handig om samen met je kind(eren) eens al het knutselmateriaal bij elkaar te verzamelen. Van gekocht materiaal zoals verf en stickers tot de wc-rolletjes en yoghurtpotjes die klaarliggen om eens te gebruiken.

Bekijk eerst de gratis knutselmaterialen. Dit zijn dus stoffen, potjes en papier... die je opzij hebt gelegd om te gebruiken wanneer het eens uitkomt (en dus niet aangekocht zijn). Voorzie hiervoor een doos (grootte afhankelijk van de opslagcapaciteit die je hebt) en laad daar per soort materiaal een beperkt deel van in. Dit wordt de doos ‘vrij materiaal’ die je kinderen kunnen delen. Beperk het tot één doos. Houd in het achterhoofd dat je dit materiaal zelf hebt verzameld, dus je kunt dit opnieuw doen. Al wat ‘te veel’ is, kun je schenken aan een school of instelling in de buurt die kinderactiviteiten geeft.

Als je klaar bent met het kosteloos materiaal, bekijk dan samen met je kind(eren) het speciaal aangekochte materiaal. Laat elk kind zijn of haar knutselgerei bij elkaar leggen. Elk kind heeft zijn/haar interesse en voorkeur, dus het is interessant om elk kind een doos te geven met zijn of haar naam op. Enkele voorbeelden bij mijn eigen kinderen: bij de oudste zijn dit vooral stickers, crêpe-papier en houten in elkaar te zetten vormen – bij mijn jongste zijn dit strijkparels, stiften en plasticine. Het doel van die doos is dat je kind zelfstandig kan knutselen gedurende een 10 à 15 minuten. Dat is natuurlijk zeer beperkt in timing, maar voldoende om jou de kans te geven om bijvoorbeeld het eten voor te bereiden. Kinderen maken op deze manier ook minder ruzie over wie wat gaat gebruiken. En natuurlijk mogen ze hun eigen materiaal dan combineren met het vrij toegankelijk materiaal dat je voor iedereen beschikbaar maakt.

Tekeningen en knutselwerken

Na het opruimen van knutselmateriaal komt het zeer delicate onderwerp ‘tekeningen en knutselwerken’. Dit vormt in elk huishouden met kinderen een struikelblok omdat je je als ouder vaak schuldig voelt als je ook maar één tekening van je kind weggooit. Dus bij deze gaan we toch eens even bekijken hoe we dit het best aanpakken.

Laat je kinderen alle tekeningen en knutselwerkjes verzamelen die nu doorheen het huis uitgestald zijn. Verzamel ze en bekijk waar in huis je een echte expositieplaats of uitstalruimte hebt om tekeningen op te hangen en werkjes te zetten. Vanaf nu gaat die beperkte plaats ENKEL daarvoor gebruikt worden.

Houd dus ook rekening met het aantal kinderen dat je hebt. Zo moet je van elk kind een gelijk aantal tekeningen en werkjes kunnen hangen en zetten. Leg dit ook heel goed aan al je kinderen uit. Er is per kind bijvoorbeeld plaats voor drie tekeningen en twee werkjes. Komt er een nieuwe tekening bij? Dan wil dat zeggen dat er een oude tekening weg moet (of naar de opgeslagen tekeningen). Op die manier leer je je kind ook zelf beslissingen te nemen over zijn/haar eigen materiaal. Je moet je wel absoluut houden aan dat maximumaantal tekeningen en daar zeker niet op toegeven.

Wat doe je nu met die honderden tekeningen die nog ergens opgeslagen liggen of tekeningen die weg moeten van de uitstalruimte? Maak per kind in zijn of haar kamer een doos vrij waarin je zijn of haar tekeningen kunt bewaren. Zo heb je alles op één plaats en dat maakt de jaarlijkse uitsortering eenvoudiger. Een ideaal moment voor de jaarlijkse uitsortering is het einde van het schooljaar (zeker als je kinderen nog jong zijn). Zo kun je dat schooljaar afsluiten en er tijd voor maken in de vakantie.

Neem de tekeningen bij elkaar en maak een selectie (al dan niet
samen met je kind) op basis van de volgende vragen:

  • Is het een ‘originele’ tekening? Hiermee bedoel ik, is het een ingekleurde tekening of een zelf getekende tekening?
  • Zijn er meerdere versies van deze tekening die dateren van dezelfde leeftijd?
  • Is er een emotionele verbintenis met deze tekening? Hebben jullie mogelijk iemand dierbaar verloren en staat die persoon wel nog op de tekening?
  • Is dit een themagebonden tekening? Bijvoorbeeld tekeningen rond Kerstmis of Pasen.

Je kunt op basis van deze vragen al hoopjes maken zodat de hoeveelheid beter te overzien valt.

Nu moet je beslissen wat je met de tekeningen en werkjes gaat doen zodra je weet welke je wilt bijhouden. Je kunt ze verzamelen in een map of je kunt er foto’s van maken en een mooi fotoboek samenstellen. Er zijn best wat alternatieven om er een leuke herinnering van te maken. Je weet dan ook hoeveel tekeningen en werkjes je maximaal nodig hebt (voor een fotoboek heb je er bijvoorbeeld een zeventigtal nodig) en je kunt op basis daarvan verder selecteren. Indien je kind hieraan deelneemt, moet je even de omgekeerde selectiemethode toepassen. Dit wil zeggen dat je niet moet kijken wat je wilt weggooien, maar dat je net moet uitkiezen wat je wilt bijhouden. Dat is eenvoudiger voor je kind en het zal vlugger gaan.

Zo, je hebt nu een manier om de huidige hoop tekeningen en werkjes weg te werken tot een systeem om de nieuwe te etaleren en daarna op te slaan en jaarlijks te verwerken!

Grip op je huishouden - Tina Favache

Dit boek bevat alle handige tips, tricks en schema's om je huis efficiënt op te ruimen én dat ook zo te houden. Ontdoe je van rommelmakers, gooi weg wat je niet nodig hebt - neen, je hoeft echt geen vier kurkentrekkers te bewaren - en leer opruimen in te plannen. Met de handige lijstjes en adressen van coach Tina Favache heb je je huishouden helemaal onder controle!